Sidor

tisdag 13 september 2011

BRANDON BAYS och The Journeywork. Introduktionsartikel.

Brandon Bays och the Journeywork

Det är svårt att tro att den blonda kvinnan med det bländvita leendet och de glittrande ögonen som öppnar dörren tidigare varit livsfarligt sjuk. Brandon Bays fick 1992 konstaterat en stor tumör i underlivet, men lyckades på sex och en halv vecka på egen hand få den att försvinna.

Hennes märkliga och enastående berättelse finns återgiven i boken ”Resan”, en bok som blivit mycket uppmärksammad, och erhållit såväl ros och ris.
Ris beroende på att kritikerna menar att hennes synpunkter på tumörsjukdomar är förkastliga och ovetenskapliga.
Ros beroende på att många människor otvivelaktigt upplevt att hennes metoder gett för dem positiva resultat, framförallt gällande depressions- och utmattningssymptom.

Brandon är på besök i Malmö för att hålla ett föredrag som samtidigt är en introduktion till ett kommande seminarium, kallat The Journey Intensive. Idag har den första kursen vuxit till hela sju stycken, och Brandons Bays arbete spridit sig över stora delar av världen. I England, USA, Australien, Nya Zeeland och Sydafrika finns idag centra för verksamheten.

Vi slår oss ned i det exklusiva hotellets fåtöljer. Rummet är för tillfället doftsatt av rökelse. Jag serveras en kopp fruktté medan Brandon berättar om bakgrunden till Resan.

- Jag har alltid intresserat mig för vad det är som gör oss till vad vi är. Redan på universitetet studerade jag psykologi, filosofi och religion. Buddhism, tidig kristendom, Vedantafilosofin. På helgerna reste jag ofta från New York, där jag bodde, till Washington och började gå kurser i alternativ hälsa och personlig utveckling
Jag gick till och med en kurs i kvantfysik, där något av det första jag fick lära mig att vi består av molekyler och tomrum. Jag tänkte då: Vad är egentligen detta tomrum?

Det blev en sjuårig andlig upptäcksfärd där jag lärde mig NLP-metodik, medicinsk hypnos, massage, örtmedicin, anatomi, akupressur, kvinnlig schamanism; allt!

I början av 80-talet hade Brandon också kommit i kontakt med Anthony Robbins, som idag är en av USA:s mest kända tränare i personlig utveckling, men som då precis hade börjat sin karriär.

- Tony var bara 24 år, säger Brandon, och väldigt fokuserad på hälsa, vilket appellerade till mig. Eftersom han oftast var på seminarieturné blev jag snart den som ansvarade för logistiken, att allt fungerade med resor och kontakter. Dessutom ledde jag hans hälsoseminarium Living Health.

Brandon gestikulerar livligt, och ibland för hon handen mot bröstkorgen som för att markera något som är emotionellt viktigt. Flera gånger under samtalet verkar hon bli rörd, samtidigt som hennes påtagliga energi driver samtalet vidare.

-I och med att Tonys verksamhet växte med åren blev jag alltmer involverad i den, och ibland sov jag nästan ingenting på en vecka. Någon timmes sömn, en stunds meditation, och sedan var det bara att sätta igång den nya dagens arbete. Jag hade alla symptom på utbrändhet, men jag kände dem inte.

1992 fick hon beskedet om att hon hade en växande tumör.
Det första som slog henne var skam- och skuldkänslor.

- Jag hade ju gjort allt ”rätt”! Jag levde på vegetarisk mat, färska fruktjuicer, jag mediterade. Jag visste allt om örtmedicin, positivt tänkande och Deepak Chopras teorier om hur psyket påverkar kroppens immunförsvar. Jag kunde alltså inte hitta något som var ”fel” i mitt liv. Ändå blev jag sjuk. Jag kände mig som en bluff.

Jag frågar hur det kunde komma sig att hon inte lagt märke till den stora tumören tidigare. Brandon svarar att just den här tumören tenderar att accelerera i tillväxt. Magen svällde upp mycket snabbt, och hon sökte av skam dölja detta inför andra genom att ha löst hängande kläder.

Brandon bad läkaren om respit, och efter mycket diskussion fick hon en månad på sig att pröva sina holistiskt inriktade metoder. Om läget försämrades, måste hon omedelbart kontakta läkaren, och operationen genomföras.

Efter det att den första chocken lagt sig, och Brandon sin vana trogen sökte sig inåt, blev hon plötsligt alldeles lugn.
Hon hade, upplevde hon, satts på prov för att gestalta det hon strävat efter att lära andra. Och hon skulle klara det.
Hon hade en månad på sig att förstå orsaken till tumörens existens, och att dessutom med holistiska metoder få den att försvinna.
Att tumören fanns där av en slump räknade hon inte med alls.

- Jag hade och har den övertygelsen att allting som händer i vårt liv har ett specifikt syfte, en mening. säger Brandon. När man väl lärt sig vad sjukdomen eller den psykiska blockeringen vill delge en för något, då kan man förändra de emotionella tillstånden som finns inkapslade i cellerna. Då och bara då, på cellnivå, kan den verkliga läkningen börja.

Hur går då the Journeywork till? Kortfattat handlar det om att i ett avspänt, meditativt tillstånd känna sig igenom alla de svåra känslorna, från en övre nivå till en varje lägre liggande nivå, för att slutligen komma till vårt innersta, kallad Källan.


Denna Källa har enligt Brandon Bays en inneboende visdom som kan användas för att läka vad som behöver läkas. Källan är själva vår essens och kan också kallas ovillkorlig kärlek, Gud, Universum, vårt Högre Jag. Namnet är det minst väsentliga.

Brandons egen utgångspunkt var att hon nu ”ingenting visste”, men att hon ville ha ett svar.
Hon satte sig för att meditera – men inte på det sätt hon brukade göra, eftersom hon nu förstod att hon använt meditationen snarast som en slags distraktion.
Nu var hon öppen för att gå hela vägen.

Hon gick in i skamkänslan, lät sig uppfyllas av den, och ”föll” då till nästa nivå som var rädsla. Istället för att söka bryta rädslan gick hon in i den, och upplevde den fullt.

Hon ”föll” till nästa nivå som var en känsla av ensamhet, och så ännu en nivå av djup förtvivlan. Nästa nivå var bara en svart tomhet. Hon visste, kände, att om hon gick in i den tomheten, skulle hon aldrig komma tillbaka som samma person.

Hon lät sig dock ”falla” och kom till ”en rymd fylld av ljus”, där det fanns en fridfull Närvaro. Den Närvaron har, menar Brandon, varit med henne sedan dess.

-Jag tittade på mitt tidigare liv och tänkte: ’Vilket skämt! Jag har sökt utanför mig själv hela tiden, bara för att finna en pytteliten bit av friden jag kände nu, den frid som fanns inom mig, som kom inifrån mig’.

Journeywork Intensive tar två hela dagar i anspråk, men även de som har boken kan genomföra Resan. Man jobbar i par och följer instruktionerna steg för steg, där den ena guidar den andra. Ett avgörande beslut är att helt och fullt förlåta personer som i det förflutna eventuellt behandlat dig illa.

I en visualiserad scen av människor som sitter kring en lägereld och där det härskar en atmosfär av frid och harmoni, får den sårade delen av dig komma till tals gentemot de berörda personerna, kanske mamma och pappa, andra släktingar, arbetskamrater, osv. När det är gjort får du frågan om det nu är möjligt att förlåta personerna. Om det sker, sker enligt Brandon en djupverkande healing.

- Det är min åsikt att The Journey tillåter oss att få tillgång till den exakta representationen av minnet som är lagrad i cellen, och tillåter cellreceptorerna att öppna sig igen. När cellreceptorerna öppnas förs de degenerativa cellmönstren inte vidare till nästa cellgeneration.
På ett år är faktiskt varenda enskild cell i vår kropp förnyad. Resan rensar bort såväl emotionella som rent fysiska hinder för hälsa. Tomrummet mellan molekylerna, för att återknyta till kvantfysiken, handlar om livets andliga aspekt.

Brandon Bays återkom till Cedars Sinai Hospital sex och en halv vecka senare. 43 tester togs och hon förklarades helt tumörfri, och detta utan droger eller kirurgi.
Hon har fortsatt sin vegetariska kost och kan även nu arbeta långa pass.
Men medvetenheten är annorlunda, och en form av ödmjukhet har ersatt en tidigare tro på att hon själv kunde och visste nästan allt. När det gäller cancerpatienter så rekommenderar Brandon dem att ha the Journey som ett komplement till andra behandlingsformer.

Efter sin remarkabla resa, boken och kurserna har hon planer på att arbetet skall nå miljoner människor. Idag har Journeywork fått ett stort intresse från bl.a. Sydafrikas regering på grund av de positiva resultat som erhållits, när över 1.000 personer genomgick Resan.

Men när den entusiastiske utbildningsministern ville införa Journeywork i hela skolsystemet gav Brandon ett villkor: Inte om inte ministern själv genomgick Resan! Så skedde, och nu arrangeras en kurs speciellt för sydafrikanska politiker.

- Man behöver inte alls ha fysiska sjukdomssymptom för att göra Resan, säger Brandon. Det finns till och med en kurs för barn. Det var barnen som hjälpte mig hur Journey for Kids skulle utformas. De har lättare att nå kontakt med sitt inre än de flesta vuxna.

Innan jag går frågar jag henne hur hon egentligen skapade metoden Resan, eftersom det var ett outforskat psykiskt landskap hon anträdde. Hon svarar på sitt karaktäristiska vis:

Det var inte jag som kom på den.
Resan är för mig en gåva, som jag fått från Källan.
Jag kände att jag var ledd genom hela processen av denna inre visdom.
Och min uppgift är att ge
the Journeywork vidare till mänskligheten.
--
Copyright Gunnar Martin Aronsson
Ursprungligen publicerad i tidskriften Sökaren.

Litteratur: Resan.
Övers. Eva Mazetti-Nissen.
Damm Förlag 2002.

Inga kommentarer: