Sidor

torsdag 6 december 2007

6 december

ETT NYTT SÄTT ATT FÖRHÅLLA SIG TILL PENGAR

VÄLSTÅND ÄR VÄLSTÅND I LIVETS SAMTLIGA UPPLEVELSESFÄRERAtt ha en välfungerande andlig dimension men uppleva knapphet och påfrestande ekonomiska kriser är inte förenligt med vad vi kallar välståndsmedvetande, och är inte heller förenligt med de tankegångar som härrör från Wallace Wattles, Dr. Robert Anthony, Brad Jensen, Charles Fillmore eller Florence Scovel Shinn - för att nämna några föregångare.

ETT NYTT SÄTT ATT FÖRHÅLLA OSS TILL PENGAR
Planen är tydligen att vi skall lära oss hantera pengar på ett nytt sätt, som skiljer sig markant från vår tidigare ekonomiprogrammering, ja som skiljer sig även från de grundpoler vi känner igen som ”kapitalism” respektive ”socialism” respektive ”blandekonomi”.

DEN NUVARANDE EKONOMIN SOM BASERAD PÅ MATERIALISM
De beror på att den nuvarande ekonomin i hög grad är baserat på materialistiskt tänkande, medan den nya och tidigare hemlighållna ekonomistrukturen är baserad på dess motsats, nämligen andligt tänkande.Det andliga tänkandet innebär att i mångt och mycket vända ”upp och ned” på våra vanliga modeller om pengar.

DEN KOMMANDE EKOLOGISKA EKONOMIN SOM BASERAD PÅ ANDLIG FÖRSTÅELSE AV LIVSLAGARNA
Grunden är, som tidigare nämnts, övertygelsen om att pengar är energi eller potentialitet till att skapa i fysisk materia.
Energin kommer från kvantnivå, det vill säga: från nivån under atomvärlden.Denna värld beskrivs ofta som just energivärlden, exempelvis talar Caroline Myss om energimedicin, d.v.s. medicin som arbetar på/inverkar på kroppens energinivå, d.v.s. subatomära nivå, en nivå som också därmed ligger ”under” cellnivån, den nivå där sjukdom senare visar sig i form av symptom.

KROPPSLIGA OBALANSER ÄR ENERGIOBALANSER
Det finns, mig veterligen, läsare av Nätverksbrevet som är speciellt sakkunniga inom detta område, här skall bara nämnas att man i den kinesiska och indiska gamla ”folkmedicinen” (begreppet i Sverige är Traditionell Kinesisk Medicin, TKM respektive Ayurveda ) som anses vara cirka 5000 år gammal, utgår (enligt den bakomliggande esoteriska filosofin) från att läkande från denna energinivå är det primära behandlingsområdet.

SYMPTOMVÅRD ELLER VÅRD AVSEENDE ORSAKSNIVÅN?
Har obalansen spritt sig till cell- eller organnivå i form av tydliga symptom blir läkedomsarbetet med nödvändighet med krävande, det är då det sekundära behandlingsområdet.Men fortfarande gäller alltså att återställa den grundläggande energibalansen i den psykiska energikroppen, då den fysiska kroppen så att säga ”följer efter” den psykiska energikroppen i vitalitetsnivåer hela tiden.
Och omvänt: Ju förr en obalans i energisystemet (som inte är i den fysiska kroppen men i den andliga kroppen) upptäcks, desto lättare blir det vanligtvis för den i energiläkekonst skolade och kunniga läkaren att underlätta för patienten att återställa balansen och därmed undvika sjukdom.
Denna lilla associativa utflykt hoppas jag blott skall upplevas som ett relevant komplement till ovanstående resonemangsgrund när det gäller pengar.

PENGAR HAR I SIG INGET VÄRDE: VÄRDET SKAPAS I RELATION TILL MÄNNISKOR SOM ”TROR” PÅ ATT PENGAR HAR VÄRDE
Pengar i sig har alltså inget som helst värde; men värdet skapas i relation till människor som ”tror” på att pengar har värde. Det är en överenskommelse.

Skulle tusen personer av någon anledning bli placerade på en isolerad ö som ingen annan kände till, skulle omedelbart pengarna förlora sitt värde och ersättas av människornas talanger och förmågor, d.v.s. förmåga att skapa varor och tjänster som resten av gruppen på något vis har användning för.

Pengarna ligger då i träda, det går från manifest värde till latent värde.Om gruppen av någon anledning ett år senare skulle bli upptäckta och tas tillbaka till ”civilisationen” skulle omedelbart de eventuella pengar som gruppmedlemmarna haft med sig plötsligt få värde igen.
Vi märker alltså att pengarna ”i sig” inget värde har: När vi däremot gemensamt ”tror” på att pengarna HAR ett värde, så FÅR de ett värde.Det kan också beskrivas som en slags lek.

ETT SPEL BASERAT PÅ VAD VI NÄNNS GÖRA ELLER INTE GÖRA,ETT SPEL BASERAT PÅ VÅR ETISKA NIVÅ – OCH ETT SPEL SOM ÄR MÖJLIGT ATT SPELA MED ANDLIG UTGÅNGSPUNKT.
Ja, förvisso en i dagens värld ”lek” eller ”spel” som ibland får vådliga, farliga, förödande, ja dödliga konsekvenser, eftersom pengar satta i system innebär kraft eller makt, och makten kan användas, som bekant, både konstruktivt och destruktivt,både för att bygga upp och för att förstöra.
Pengar kan brukas – och missbrukas, liksom alla andra krafter, talanger och förmågor. Det handlar inte om att gå omkring med ”huvudet i det blå”, utan att också klarögt betrakta hur världen fungerar idag när det gäller pengar.

EN EKONOMI I EKOLOGISK OBALANS
Vi lägger då framförallt märke till obalanser,att ekonomin inte vanligtvis är organiserad på ett ekologiskt sätt.En del individer, grupper och företag missbrukar sin makt,och användermentalt, emotionellt och/eller fysiskt våld för att uppnå sina mål.
Men allt sådant är enligt de andliga föregångarna ”att jaga vind”, det är blott tillfälliga manifestationer av behovstillfredsställelse, som strax därpå eller redan när tanken föddes hos maktmissbrukaren; dömt att möta motstånd i lika hög grad som missbrukaren själv använder eller har använt denna kraft i blott girighetens tjänst.

Åter är dock tanken, att den ”girige” inte kan vara annat än ”girig” till dess han/hon/de som uttrycket avser, har upplevt verkan eller konsekvenserna av ”girigheten” i form av ”bakslagen” och svårigheterna och smärtan som finns ”inbyggt” i själva mönstret.

RÄDSLA HAR INGET MED VÄLSTÅNDSMEDVETANDE ATT GÖRASom tidigare noterats, går det att bygga upp stora förmögenheter baserat på ovan nämnda ”girighet” i kombination med ett grundläggande know-how om hur pengar arbetar; det är bara det att pengarna är ”instabila” och snabbt kan försvinna, så snart ”bevakaren” av pengarna har sin uppmärksamhet åt ett annat håll.
Rivaler och konkurrenter kommer, enligt de andliga föregångarna, per definitionatt uppträda, vilket då innebär också ett slags energimässigt "motstånd”visavi den eller de som med ”girighet” skapat sig en förmögenhet.

För somliga människor är detta en slags stimulans, men det kan också bli så, att det uppkommer en rädsla för ekonomiska avbräck, något som kan förgifta vardagen hos den eller dem som är ansvariga och som kan innebära exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar eller alkoholproblem.
Detta har alltså ingenting med verkligt välståndsmedvetande att göra.
Allt beroende på den enskilde individens aktuella etiska mognad samt på meridianutvecklingsgraden hos en grupp eller ett samhälle.

Men det ändrar inte grundprincipen at att pengarnas värde skapas i en slags gemensam överenskommelse, ett slags spel.
Pengar i sig har alltså inget annat värde än det vi själva tillmäter dem.

Och:Efter döden har pengar som bekant ingen som helst betydelse för oss själva,Blott för de på det fysiska planet efterlevande familjemedlemmarna (vilket i sig inte innebär, enligt de andliga föregångarna, att vi skall vara oaktsamma om pengar, oaktsamma hur vi använder pengar: snarare handlar det om att förstå vad som är orsak och vad som är verkan).

ATT SKILJA MELLAN ORSAK OCH VERKAN
Och pengar är verkan.Orsaken är Det Universella Fältet av Oändliga Möjligheter, som dengode Deepak Chopra brukar beskriva det.Tankefältet.Som helt och hållet är av andlig art.Tankarna finns inte på det fysiska planet alls.De syns inte, de hörs inte, de känns inte.Men de har EFFEKT, de har KONSEKVENS i det fysiska livet.

KOLLEKTIVA TROSFÖRESTÄLLNINGAR OM ORSAK OCH VERKAN
Så: Att fokusera orsaken och inte verkan är det centrala för oss att begripa i denna ”yttersta av tider”.Den verkan vi upplever för oss här tillbaka till orsaksplanet: Hur vi tänker.

Vi vet också när ”tron” går ur vissa aktier och värdepapper, skapas börsfall.Vi har även upplevt en i västra hemisfären ”världsrecession”, där ”tron” på det ekonomiska systemet rubbats betänkligt, och därmed har det tenderat att sjunka än mer, oavsett hur mycket ”konstgjord näring” som har getts världsekonomin via ingrepp från regeringar och andra aktörer.
Valutan har vanligtvis en kontinuerlig urgröpning av dess tilltrodda värde, det vi kallar ”inflation”.

Vår valuta värderas som bekant kontinuerligt mot andra världsvalutor,och kan gå ”upp” eller ”ner”, baserat på – just det – tron på dess värde i relation till en annan valuta i den kontext som handlar om att förmera pengar via valutahandel.

EKOLOGISK EKONOMI SOM FRAMTIDENS STABILISERADE GRUND FÖR ATT MANIFESTERA
Men, låt oss gå från det globala planet till det enskilda, det individuella planet.Vi har alla en enskild ekonomi, och från de andliga tänkarna och praktikerna har vi alltså fått en i viss mån NY syn på pengar och värdeskapande.

Ekonomi handlar framförallt om att förnimma det sätt som Universum fungerar på; att få in en ekologisk syn på pengar, att förnimma pengar som energi, som andlig kraft eller ”potentialitet till att skapa i fysisk materia”, innebär alltså att ”ställa saker på huvudet”.
Vi är inte vana vid ett sådant tänkande, de flesta av oss.
Det går emot det vi blivit lärda.Och just därför är det ju så viktigt att vi lär oss MER om detta!


Att läka ekonomiska ”sår” är därför lika viktigt som att läka psykiska och fysiska sår för att skapa en harmonisk helhetsupplevelse.

Då framtiden innebär starka fluktationer,förändringar i vårt gamla system,som, enligt de flesta bedömare inom nytänkande och andlighet, är på väg mot sin undergång, då systemet inte är baserat på ett ekologiskt och andligt grundförhållningssätt utan på illusioner (se ovan).
Börsen är alltså då och då som bekant ”skakig” eftersom den som konstruktion och idé är baserad på felaktiga grundantaganden om verkligheten.

Den kan aldrig komma till ”ro”, inte ens i en ”dynamisk rörelse”, eftersomdisharmonin så att säga är ”inbyggd” i systemet.
Det kan inte hålla i längden, och därför befinner sig också världsekonomin i ett närmast konstant ”anspänningstillstånd”.

Det finns en oro, som just baseras på att den är skapad på basis av felaktiga, materiella premisser, istället för andliga sådana.
Ett samhälle som inte baserar sig på långsiktighet,på ekologisk förståelse för samband mellan individ och grupp, samhälle och natur, andlighet och skapande, inre frid och yttre fred, kommer att konstant föra sig själv in i konflikttillstånd.
Vilket vi bevittnar för närvarande.

Men, som det heter: "Ingenting kan stoppa en idé,vars tid har kommit".

:-)
--
av gma

(Ur: Nätverksbrev nr 25. 2007)