Sidor

lördag 26 januari 2008

16 januari 2008

Det nya året är här och helgerna har avlösts av måhända mer flitiga aktiviteter.
Fört vill j. passa på att hjärtligt tacka deltagarna i pilotkursen ANDLIGA EKONOMIAKUTEN 5-6 januari, förstås för den kreativa, öppna, humoristiska atmosfären som skapades, och för det positiva gensvaret. Pgr av detta har en ny ANDLIGA EKONOMIAKUTEN lagts in 23-24 februari i Malmö.

I övrigt håller undertecknad på att ”packa väskorna” för att resa mot Sundsvall, där vi 19-20 januari har THE SECRET – Hemligheten. Läste precis att man haft nysnö i Sundsvall; här i Malmö rapporteras istället om en fullvuxen gullviva i någons trädgård… Ja, det skall bli intressant att komma uppåt landet! Och redan nu vill j. Tacka Helena, som kom med invitationen hit.

Kanske några Nätverksläsare frågar sig, varför det är ”så många kurser som handlar om välstånd och pengar”? i utbudet. En möjlig reaktion är en skeptisk sådan: kan verkligen andligt fokus och välståndsfokus ”gå ihop”?
På det kan jag bara svara: Jag har själv tänkt så, en gång i tiden (att det inte går ihop) så jag hyser isåfall en fullständig förståelse för tanken.

För att vara en smula personlig så här i början av Nätverksbrevet vill jag gärna skriva, att jag vet vad det innebär, att fokusera på det andliga och ”glömma bort resten”, d.v.s. de omgivande ekonomiska faktorerna.
Jag känner till konsekvenserna – eller i alla fall en av flera möjliga, av att ”glömma bort” den penningmässiga dimensionen, nämligen konsekvensen smärta. Den smärtan önskar jag ingen.

Istället önskar jag precis tvärtom! Att du också skall kunna förnimma att det är möjligt att skapa ett naturligt ”välståndsmedvetande” baserat på de andliga insikter som har traderats under lång tid i vissa kretsar, men som i synnerhet i samband med The Secret blivit mer offentliga eller publikt tillgängliga.

Den intention som kommer härifrån via ”välståndskurserna” är att tillsammans med dig som kanske upplever ”penningbaserad smärta”, förhoppningsvis
skapa betingelserna för att du istället förnimmer en högre grad av känsla av kontakt med den andliga källan, vilket isåfall utmynnar i ett naturligt välståndsmedvetande, där oro reducerats till ett minimum och tillit till ett maximum.


Vad gagnar det, om du har stora möjligheter att fungera som andlig eller ansvarsfull hjälpinstans, om det hela tiden uppstår sådana ekonomiska problem, som gör att denna din funktion inte kan komma till sin fulla rätt?

Många som läser detta Nätverksbrev är, vet jag, aktiva inom kropps- och själsterapier, vård, utbildning, konstnärlig verksamhet och andligt orienterade verksamheter, ibland på ideell eller mer eller mindre ideell basis, ibland till 100 % som ett företag, ibland organiserat som en bisyssla vid sidan av ett ”vanligt” jobb (och inget fel alls med ”vanligt” jobb, här skrivs detta bara för att understryka, att måhända finns för personen ett nytt mål utanför den ordinarie jobbkontexten, som lockar och pockar på att få manifestera sig i högre grad.)
Jag vet, att det finns många människor som längtar efter att syssla än mer med den andliga sysslan än de gör nu, men ekonomin tycks ”sätta p” för det.
Ibland tror vi oss inte kunna utvidga vårt huvudsakliga engagemangsområde, känner oss ”marscherande på samma ställa” eller känner den aktuella ekonomin som ett ”hot” mot vår andligt fokuserade verksamhet.

Genom principerna bakom The Secret och de andra kurserna finns sätt att kunna ”råda bot” på en sådan imbalans. Därmed inte sagt, att det ”bara” är att gå en kurs (det behöver inte vara gma:s, det finns många som har kurser i nämnda område), utan vi behöver samtidigt AGERA själva, för att det skall börja hända något nytt och annorlunda.

Meningen är, enligt denna andliga kunskap från The Secret, att vi alla, i allt högre grad, förnimmer att det är möjligt att skapa ett välstånd på ALLA plan: mentalt, emotionellt, fysiskt, socialt, andligt och ekonomiskt välstånd.
Inte som en kulmination av egots vilja (för det tar ”aldrig slut”) utan som ett ”återerövrande” av ett naturligt andligt, själsligt tillstånd!

Livet är ”ETT”
Vi kan ”mekaniskt” indela livet på olika sätt, men som bekant…
Påverkar det fysiska det psykiska och vice versa.

Hur jag kommunicerar med mig själv påverkar hur jag kommunicerar med andra.

Vad jag väljer att känna inför mig själv påverkar också hur jag kommer att känna inför andra människor.

Min förmåga att hantera olika slag av problem i familjen påverkar också mina karriärmöjligheter.

Bilder utifrån påverkar mina ”inre bilder”, och mina ”inre bilder” kan bli yttre bilder eller former eller gestalter.

Min förmåga att skapa ett hälsosamt välbehag inuti min kropp påverkar också min förmåga att stå emot yttre bakterier.

Mitt förflutna har med mitt nu att göra – så länge jag låter det vara så
– och min framtid har också med mitt nu att göra: här centreras allt, allt blir ett.
Min fars och mors relaterande till mig har att göra med de sätt, som jag väljer att förhålla sig till mina egna eventuella barn.

Det yttre och det inre speglar varandra kontinuerligt, ger varandra impulser, konfronterar varandra, stödjer varandra, värmer varandra eller kyler varandra.
Det fysiska och det psykiska är, som skrivet ovan, två aspekter av ”samma”.

Vad som är ”samma” kan inte mekaniskt åtskiljas, men av praktiska eller teoretiska skäl kan vi i.a.f. göra det, som om vi vore intresserade av hur exempelvis en motor fungerar ”inuti” eller hur ett hus som vi sett från utsidan också ser ut från insidan: de olika komponenterna bygger upp funktionen eller funktionerna till ett fungerande ”helt”, vilket motsvarar hur celler bygger upp ett organ och flera organ bygger upp ett organsystem.

Och om vi vill att det skall fungera optimalt, d.v.s. på bästa möjliga sätt, gäller här som bekant att känna till…

Såväl delen som helheten
Såväl ”orsaksfältet” som ”verkanfältet”
Såväl läget ”som det är” som läget ”som det kan bli”
Såväl möjligheten att planera som möjligheten att vara spontan
Såväl att jag alltid gör ”mitt bästa” som att möjligheten att expandera detta ”mitt bästa” alltid föreligger som en potens eller latens i mig
Såväl att andra alltid gör ”sitt bästa” som möjligheten att expandera detta ”sitt bästa” alltid föreligger som en potens eller latens i dessa andra
Såväl att i vissa möten kunna vara mjuk som att ibland kunna vara fast
Såväl att se de materiella omständigheterna såväl som de själsliga
Såväl att se livets svårigheter som dess möjligheter
Såväl att utan att förskräckas vara medveten om den fysiska dödens verklighet som att utan att förskräckas vara medveten om själens fortlevnad i en annan verklighet.

--
Med denna slingrande tankeutflykt uttryckt låter jag introduktionen åter komma tillbaka till huvudtemat genom att ställa upp några ”ofta förekommande frågor” och söka besvara dem. Hoppas att det kan vara användbart!

FAQ:
Fråga:
Vad menas med en ”andlig ekonomiakut”? Varför behövs det, om det behövs, en sådan?

Svar:
Med ”andlig” avses här, att allt som skapas, skapas från det inre till det yttre.
Mitt tänkande om pengar och ekonomi utgör alltså basen för mitt handlande i den ekonomiska verkligheten. Detta kallas ”min ekonomiska blåkopia”.
Det ”lönar” sig alltså inte så mycket som man kanske kan förledas tro, att bara
”lära sig budget” och så skapas per automatik ett välståndsmedvetande eller en välfungerande hushållsekonomi. (Däremot är det bra, att ha sin egen eller hushållets budget ungefärligen ”i huvudet” för att kunna agera relevant i den ekonomiska verkligheten!).

Det är inte heller ”nog” att kunna räkna rätt (men det är förvisso en tillgång!)
i en hushållsekonomi: vi behöver först och främst basera vår ekonomi på…

+ vem/vilka vi är (vad vi tror att vi är, vad vi känner att vi är, vad vi vet att vi är)
+ vad vi gör (vår profession, yrke, yrken(verksamheter)
+ varför vi gör det vi gör
+ hur vi gör det vi gör
+ var vi är någonstans i Livet (familj, inte familj, ålder, jobbkontext, osv.)
+ vart vi är på väg.

Först när det är klart inför oss själva kan vi strukturera vår ekonomiska vardag.
Det ”akuta” vill accentuera, att du som vill gå kursen kanske förnimmer en smärta när det gäller ”dig och pengar”, där då skulle önska ett helande, ett läkande.

Fråga: Jag vet inte vad ”vålståndsmedvetande” är för något.
Kommer jag att förstå det om jag går kursen? Men vad som känns viktigare: jag/vi kämpar med min/vår ekonomi. Fastän vi får in mycket pengar varje månad, blir det i alla fall alltid brist i kassan i slutet av månaden, något som oroar mig. Kan jag då få någon hjälp att få rätsida på den genom att gå kursen?

Svar:
Om du känner att du ”kämpar” med ekonomisk problematik, om du och ”mötet med pengar” är olyckligt eller smärtsamt – ja, då kan den här kursen vara något för dig. Det kan även vara intressant för dig om du är företagare eller har en biverksamhet som du önskar spendera mer tid. Kursen skall dock EJ ses som konkreta råd, utan som INSPIRATION för dig att bruka valfria medel och verktyg för förändring PÅ DITT EGET SÄTT som samtidigt tar tillvara på de andliga insikterna från de som har ett ekonomiskt och andligt ”know-how”. Det är alltså inga fantasier, utan baserat på empiri, erfarenheter och forskning samt andliga insikter från de människor som redan erövrat området ifråga.

Fråga: Vilken är skillnaden mellan The Secret 2: Välståndsmedvetande och Andliga ekonomiakuten?

Svar: Välståndsmedvetande är en kurs som vidarebefordrar de generella principerna för välståndsmedvetande, medan Andliga ekonomiakuten rör sig på en mer konkret basal nivå: hur det faktiskt ser ut, fungerar/inte fungerar, känns och fungerar i den egna ekonomin. Här ges också, är tanken, inspiration till att förbättrade nuläget (hur det än ser ut) baserat på insikter och metoder som de personer som redan har skapat ett sådant välstånd, har använt sig av.

Fråga: Jag har redan ”välståndsmedvetande”. Är det någon idé att gå kursen då?

Svar:
Om du redan nu känner att du har välståndsmedvetande och att du har en god känsla och överblick av den egna ekonomiska situationen är den kursen sannolikt inget för dig. Enda orsaken skulle vara om du känner behov av att ”friska upp” kunskaperna och metoderna. Upprepning är som bekant talangens moder!

Och med det hoppas jag att vissa dimmor skingrats vad gäller ämnesområdet.
Till sist: tack för åtskilliga nya prenumeranter på Nätverksbrevet, som härmed hälsas välkomna! Intentionen härifrån är att presentera material av hög kvalité vad gäller Resursbanken-texter, med olika tips och bokextrakt, och förstås, att presentera möjligheter för dig att gå någon kurs eller några kurser du känner för, och som du förnimmer kan addera värde för dig. Vi får se…

Allt gott



gma